ПРИШИБСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
(тридцять шоста сесія восьмого скликання)
грудня 2023 року с. Пришиб
Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Пришибської сільської територіальної громади на 2024-2026 роки.
Керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про управління відходами», Законом України «Про благоустрій населених пунктів», враховуючи необхідність вирішення питань у сфері поводження з твердими побутовими відходами на території Пришибської сільської територіальної громади, сільська рада
В И Р І Ш И Л А :
- Затвердити Програму поводження з твердими побутовими відходами на території Пришибської сільської територіальної громади на 2024-2026 роки, далі –Програма (додається)
- Виконавчому комітету Пришибської сільської ради забезпечити виконання заходів Програми.
- Фінансовому відділу виконавчого комітету Пришибської сільської ради забезпечити фінансування заходів Програми у межах затвердженого кошторису.
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи.
Сільський голова Валентина ГОРОДЯНКО
Програма
поводження з твердими побутовими відходами на території Пришибської сільської територіальної громади на період 2024-2027 років
Розділ І. ПАСПОРТ
Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Пришибської сільської територіальної громади на період 2024-2027 років.
1. | Ініціатор розроблення програми | Виконавчий комітет Пришибської сільської ради |
2. | Підстава для розроблення проекту | Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про управління відходами», Закон України «Про благоустрій населених пунктів», Закон України «Про охорону навколишнього середовища», Закон України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» |
3. | Розробник Програми | Відділ економічного розвитку, інвестицій, містобудування, архітектури, земельних відносин та комунальної власності виконавчого комітету Пришибської сільської ради |
4. | Співрозробник програми | Комунальне підприємство «Пришибське» |
5. | Відповідальний виконавець Програми | Відділ економічного розвитку, інвестицій, містобудування, архітектури, земельних відносин та комунальної власності виконавчого комітету Пришибської сільської ради, Комунальне підприємство «Пришибське» |
6. | Учасники Програми | Виконавчий комітет Пришибської сільської ради, КП «Пришибське», Відділ освіти, культури, спорту та туризму ВК Пришибської сільської ради, Відділ праці, соціального захисту населення та охорони здоров’я ВК Пришибської сільської ради, КНП «ЦПМСД Пришибської сільської ради», підприємства, установи та організації, що здійснюють діяльність на теоиторії Пришибської сільської територіальної громади |
7. | Термін реалізації Програми | 2024-2027 роки |
8. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього | 6180,0 тис. грн. |
У тому числі | ||
8.1 | Кошти державного бюджету | - |
8.2 | Кошти обласного бюджету | - |
8.3 | Кошти місцевого бюджету | 6180,0 тис. грн. |
8.4 | Кошти інших джерел | - |
Вступ
Програма поводження з твердими побутовими відходами на 2024-2027 роки (далі Програма) - це комплекс взаємно пов'язаних та узгоджених в часі заходів: організаційних, технологічних, технічних, ресурсозберігаючих, екологічних, санітарно-гігієнічних, фінансово - економічних, соціальних, інформаційних, освітньо-виховних, тощо, спрямованих на розв'язання проблем сфери поводження з твердими побутовими відходами (далі – ТПВ) на території Пришибської сільської територіальної громади. Програма розроблена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року № 265 “Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами”, Закону України «Про управління відходами», Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Програма розроблена з метою реалізації невідкладних та перспективних заходів щодо збору, видалення, знешкодження, утилізації твердих побутових відходів на основі сучасного вітчизняного та світового досвіду, правової, нормативної, техніко-економічної системи поводження з відходами, економічних, інформаційно-освітніх заходів. Ця Програма спрямована на поліпшення стану благоустрою населених пунктів територіальної громади, охорони навколишнього природного середовища, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, створення умов для залучення місцевих коштів.
Основною метою Програми є координація дій органів місцевої влади, суб'єктів господарювання та активізація населення для забезпечення реалізації загальнодержавної програми поводження з твердими побутовими відходами та державної політики в цій сфері, яка спрямована на підвищення ресурсозбереження, зменшення шкідливого впливу відходів на навколишнє природне середовище і здоров'я людей.
Програма забезпечить вирішення екологічних, санітарних, економічних та соціальних проблем в межах Пришибської сільської територіальної громади, через впровадження організованої системи збирання, утилізації та переробки відходів, споживання з подальшим використанням їх в якості енергетичних та вторинних ресурсів.
Розділ ІІ. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Протягом останніх років на території Пришибської сільської територіальної громади продовжується тенденція щодо накопичення відходів як у промисловому, так і в побутовому секторах.
Заходи, які вживаються для запобігання утворенню відходів недостатні. Тому є необхідність подальшого удосконалення їх з урахуванням досвіду країни та досвіду ЄС.
З точки зору екології, відходи є важливим місцевим фактором забруднення та основним джерелом довготривалої негативної дії на довкілля.
Низький рівень використання відходів для переробки призводить до накопичення їх у навколишньому природному середовищі і спричиняє його забруднення.
На території Пришибської СТГ проблема поводження з побутовими відходами (ПВ) є однією із неоднозначних і складних для вирішення з екологічної та соціально-економічної точки зору. Проблема накопичення побутових відходів перетворюється у вагомий небезпечний чинник, що впливає на якість життя населення та стає однією з реальних загроз екологічній безпеці громади. ПВ є джерелом вторинних матеріальних та енергетичних ресурсів, а також впливають на стан навколишнього природного середовища, що вимагає застосування комплексного підходу до формування та управління даною сферою з метою поліпшення їх використання, мінімізації утворення й забезпечення екологічної безпеки при поводженні з ними.
Побутові відходи утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов’язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення. До джерел утворення побутових відходів належать об’єкти, на яких утворюються побутові відходи (житловий будинок, підприємство, установа, організація, земельна ділянка). Кількісні та якісні характеристики побутових відходів не є постійними та залежать від джерел їх утворення. В населених пунктах Пришибської СТГ утворюються такі види побутових відходів: тверді, великогабаритні, ремонтні та рідкі, окремі компоненти, що є у складі побутових відходів, включаючи небезпечні відходи (побутові прилади з небезпечними наповнювачами, тощо). В останні роки спостерігається незначне зниження обсягів утворення побутових відходів, яке пояснюється зменшенням кількості населення, та є характерною тенденцією як для Полтавської області, так і України загалом.
Збирання побутових відходів є основним завданням санітарного очищення населених пунктів Пришибської сільської територіальної громади і здійснюється спеціальним автомобілем комунального підприємства. Автомобіль відносно новий, придбаний у 2021 році.
Збирання та тимчасове зберігання побутових відходів потребує роздільного збирання побутових відходів, але контейнерів для збору в достатній кількості- немає. Індивідуальними контейнерами для збору сміття забезпечені 130 домогосподарств в с. Кобелячок.
Тверді побутові відходи перевозяться на місце видалення відходів, але правовстановлюючі документи на земельну ділянку – відсутні, що є суттєвою проблемою. Станом на грудень 2023 року розробляється Детальний план території для розміщення сортувальної станції з тимчасовим зберігання твердих побутових відходів в с. Пришиб. В подальшому можна розглядати питання будівництва сортувальної станції з тимчасовим зберіганням ТПВ в с. Пришиб та вносяться зміни до Схеми санітарного очищення населених пунктів Пришибської сільської територіальної громади.
Розрахункові обсяги утворення й відповідно накопичення відходів є основою для визначення необхідної кількості місць збирання ТПВ (контейнерів), потреби в сміттєвозах для їх транспортування, потужності об’єктів поводження з побутовими відходами, розрахунку тарифів на вивіз і захоронення.
№ п/п | Об’єкт обслуговування* | Розрахункова одиниця | Кількість одиниць | Обсяг утворення твердих побутових відходів | |||
кг/добу | л/ добу | т/рік | м3/рік | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 9 | 10 | 11 | 12 |
с. Пришиб | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Багатоквартирні будинки | житель | 170 | 251,5 | 838,4 | 91,8 | 306,0 |
2 | Житлові будинки приватного сектору (з газовим опаленням) | житель | 85 | 265,5 | 884,9 | 96,9 | 323,0 |
3 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 738 | 2171,5 | 7238,5 | 792,6 | 2642,0 |
Всього по житловому фонду | 993 | 2688,5 | 8961,8 | 981,3 | 3271,0 | ||
Об’єкти соціальної сфери, побутового обслуговування та адміністративні об’єкти |
|||||||
1 | Ліцей «Лідер» Пришибської сільської ради» | 1 учень | 201 | 19,8 | 66,1 | 7,2 | 24,1 |
2 | ЗДО (ЦРД) «Чебурашка» | 1 дитина | 31 | 9,7 | 32,3 | 3,5 | 11,8 |
3 | Центр культури та дозвілля | 1 робоче місце | 4 | 0,8 | 2,7 | 0,3 | 1,0 |
4 | Пришибська сільська рада | 1 робоче місце | 11 | 3,2 | 10,5 | 1,2 | 3,9 |
5 | АЗПСМ | 1 від-відувач | 300 | 7,4 | 24,7 | 2,7 | 9,0 |
6 | Стаціонарне відділення соціальних послуг | 1 місце | 3 | 0,9 | 2,9 | 0,3 | 1,1 |
7 | Пришибське сільське споживче товариство | 1 кв.м площі | 17 | 0,1 | 0,4 | 0,0 | 0,1 |
8 | Магазин «Весна» | 1 кв.м площі | 18 | 5,3 | 17,8 | 1,9 | 6,5 |
9 | Магазин «Оптовичок» | 1 кв.м площі | 10 | 3,0 | 9,9 | 1,1 | 3,6 |
10 | Магазин «Шарм» | 1 кв.м площі | 12 | 3,6 | 11,8 | 1,3 | 4,3 |
11 | Магазин ФОП Шиндель | 1 кв.м площі | 15 | 4,4 | 14,8 | 1,6 | 5,4 |
Ринок | 1 кв.м площі | 500 | 205,5 | 684,9 | 75,0 | 250,0 | |
Всього по об’єктам сусп. признач. | 263,6 | 878,7 | 96,2 | 320,7 | |||
с. Кобелячок | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з газовим опаленням) | житель | 63 | 196,8 | 655,9 | 71,8 | 239,4 |
2 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 565 | 1662,5 | 5541,6 | 606,8 | 2022,7 |
Всього по житловому фонду | 628 | 1859,3 | 6197,5 | 678,6 | 2262,1 | ||
Об’єкти соціальної сфери, побутового обслуговування та адміністративні об’єкти |
|||||||
1 | Сільський будинок культури | 1 робоче місце | 2 | 0,4 | 1,4 | 0,2 | 0,5 |
2 | Адміністративна будівля с. Кобелячок | 1 робоче місце | 1 | 0,3 | 1,0 | 0,1 | 0,4 |
5 | ФАП | 1 від-відувач | 150 | 3,7 | 12,3 | 1,4 | 4,5 |
Всього по об’єктам сусп. признач. | 4,4 | 14,7 | 1,6 | 5,4 | |||
с. Комендантівка | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Багатоквартирні будинки | житель | 35 | 51,8 | 172,6 | 18,9 | 63 |
2 | Житлові будинки приватного сектору (з газовим опаленням) | житель | 34 | 106,2 | 354,0 | 38,76 | 129,2 |
3 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 330 | 971,0 | 3236,7 | 354,42 | 1181,4 |
Всього по житловому фонду | 399 | 1129,0 | 3763,3 | 412,1 | 1373,6 | ||
Об’єкти соціальної сфери, побутового обслуговування та адміністративні об’єкти |
|||||||
1 | Адміністративна будівля с. Комендартівка | 1 робоче місце | 1 | 0,3 | 1,0 | 0,1 | 0,4 |
2 | ФАП | 1 від-відувач | 70 | 1,7 | 5,8 | 0,6 | 2,1 |
3 | Магазин (вул.Миру, буд.33а) | 1 кв.м площі | 15 | 4,4 | 14,8 | 1,6 | 5,4 |
4 | Магазин (вул.Молодіжна, буд.1) | 1 кв.м площі | 12 | 3,6 | 11,8 | 1,3 | 4,3 |
Всього по об’єктам сусп. признач. | 10,0 | 33,3 | 3,7 | 12,2 | |||
с. Криничне | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з газовим опаленням) | житель | 20 | 62,5 | 208,2 | 22,8 | 76 |
2 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 209 | 615,0 | 2049,9 | 224,466 | 748,22 |
Всього по житловому фонду | 229 | 677,4 | 2258,1 | 247,3 | 824,2 | ||
Об’єкти соціальної сфери, побутового обслуговування та адміністративні об’єкти |
|||||||
1 | Сільський будинок культури | 1 робоче місце | 1 | 0,3 | 1,0 | 0,1 | 0,4 |
2 | Магазин (вул.Миру, буд.33а) | 1 кв.м площі | 16 | 4,7 | 15,8 | 1,7 | 5,8 |
Всього по об’єктам сусп. признач. | 5,0 | 16,7 | 1,8 | 6,1 | |||
с. Дабинівка | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 184 | 541,4 | 1804,7 | 197,616 | 658,72 |
Всього по житловому фонду | 184 | 541,4 | 1804,7 | 197,616 | 658,72 | ||
Об’єкти соціальної сфери, побутового обслуговування та адміністративні об’єкти |
|||||||
1 | ВПВЗН та охорони здоров’я | 1 робоче місце | 15 | 20,3 | 67,8 | 7,4 | 24,8 |
5 | ФАП | 1 від-відувач | 50 | 1,2 | 4,1 | 0,5 | 1,5 |
Всього по об’єктам сусп. признач. | 21,6 | 71,9 | 7,9 | 26,3 | |||
с. Роботівка | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 183 | 538,5 | 1794,9 | 196,5 | 655,1 |
Всього по житловому фонду | 183 | 538,5 | 1794,9 | 196,5 | 655,1 | ||
с. Колісники | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 78 | 229,5 | 765,0 | 83,8 | 279,2 |
Всього по житловому фонду | 78 | 229,5 | 765,0 | 83,8 | 279,2 | ||
с. Єристівка | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 61 | 179,5 | 598,3 | 65,5 | 218,4 |
Всього по житловому фонду | 61 | 179,5 | 598,3 | 65,5 | 218,4 | ||
с. Малики | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 49 | 144,2 | 480,6 | 52,6 | 175,4 |
Всього по житловому фонду | 49 | 144,2 | 480,6 | 52,6 | 175,4 | ||
с. Олександрія | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 37 | 108,9 | 362,9 | 39,7 | 132,5 |
Всього по житловому фонду | 37 | 108,9 | 362,9 | 39,7 | 132,5 | ||
с. Порубаї | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 37 | 108,9 | 362,9 | 39,7 | 132,5 |
Всього по житловому фонду | 37 | 108,9 | 362,9 | 39,7 | 132,5 | ||
с. Черемушки | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 36 | 105,9 | 353,1 | 38,7 | 128,9 |
Всього по житловому фонду | 36 | 105,9 | 353,1 | 38,7 | 128,9 | ||
с. Пилипенки | |||||||
Об’єкти житлової сфери | |||||||
1 | Житлові будинки приватного сектору (з твердим опаленням) | житель | 31 | 91,2 | 304,1 | 33,3 | 111,0 |
Всього по житловому фонду | 31 | 91,2 | 304,1 | 33,3 | 111,0 | ||
1 | Всього по громаді по житловому фонду | 2947 | 8402,2 | 28007,2 | 3066,7 | 10222,6 | |
2 | Всього по громаді по об’єктам сусп. признач. | 304,6 | 1015,3 | 111,2 | 370,7 | ||
3 | Всього по громаді | 8706,8 | 29022,5 | 3177,9 | 10593,3 |
2. Мета, завдання та заходи
Метою Програми є створення умов, що сприятимуть забезпеченню повного збирання, перевезення, утилізації, знешкодження та захоронення побутових відходів і обмеження їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людини.
Для досягнення цієї мети передбачається розв'язати такі основні завдання:
- зменшити обсяги захоронення побутових відходів шляхом упровадження нових сучасних високоефективних методів їх збирання, перевезення, зберігання, переробки, утилізації та знешкодження;
- розробити та впровадити сучасні методи у сфері поводження з побутовими відходами;
- організувати виконання нової системи санітарного очищення;
- забезпечити впровадження механізованого сортування побутових відходів з вилученням ресурсоцінних компонентів, переробкою їх на матеріали та вироби.
- Підвищення рівня свідомості населення громади у сфері поводження з відходами.
Розділ 3. Обгрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, строки та етапи виконання програми.
Для досягнення поставленої мети Програми передбачаються наступні шляхи та засоби розв’язання проблеми:
- Проведення інформаційно-просвітницької роботи з населенням громади щодо управління відходами.
Відповідні заходи сприятимуть:
-підвищенню рівня участі мешканців у сфері поводження з ТПВ;
-продовження впровадження на всій території громади системи роздільного збору окремих компонентів побутових відходів;
-зменшення обсягів захоронення побутових відходів у зв’язку із вилучення корисних компонентів побутових відходів як вторинної сировини;
-повне охоплення приватної забудови послугою на вивіз шляхом укладення відповідних договорів;
-застосування компостування органічної частини побутових відходів, піролізу та інших способів утилізації;
-організація збирання, перероблення та утилізації великогабаритних і будівельних відходів тощо;
-дотримання затверджених правил благоустрою;
2. Оновлення матеріально-технічної бази для надання якісних послугу сфері поводження з твердими побутовими відходами шляхом:
-облаштування контейнерних майданчиків для роздільного збору сміття;
-придбання контейнерів для збирання скла, пластику та органічних відходів;
-удосконалення тарифної політики в питаннях поводження з побутовими відходами.
3. Будівництво сортувальної станції з тимчасовим зберіганням твердих побутових відходів в с. Пришиб.
Відповідні заходи сприятимуть:
-зменшенню об’ємів побутових відходів за рахунок використання вторинної сировини;
-організація роздільного збирання відходів у місцях їх утворення та постачання на сортувальну станцію.
Враховуючи військовий стан в Україні, еколого-економічну ефективність утилізації відходів, обмеженість фінансово-економічних можливостей місцевих бюджетів та суб’єктів господарювання, реалізація запланованих заходів може здійснюватися із запізненням через обмеженість фінансування Постановою КМУ №590.
Розділ 4. Напрями діяльності і заходи програми.
Напрями та заходи програми наведені в додатках до Програми.
Розділ 5. Система управління та контролю за ходом виконання програми
Координацію за виконанням Програми здійснює відділ економічного розвитку, інвестицій, містобудування, архітектури, земельних відносин та комунальної власності виконавчого комітету Пришибської сільської ради.
Контроль за виконанням Програми здійснює постійна комісія з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи
Відповідальні виконавці Програми: комунальне підриємсто «Пришибське», що задіяне в сфері поводження з ТПВ, щороку до 01 березня надають узагальнену інформацію про виконання цієї Програми голові постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи
Розділ 6. Очікувані результати впровадження Програми
Виконання Програми дасть змогу:
-зменшити шкідливий вплив побутових відходів на навколишнє середовище та здоров'я людини;
- створити умови для очищення населених пунктів від побутових відходів;
-зменшити обсяги утворення та видалення побутових відходів, роздільне збирання дозволить вилучати корисні компоненти відходів, що мають ресурсну цінність;
- упровадити нові технології у сфері поводження з побутовими відходами;
- поліпшити якість обслуговування населених пунктів у сфері поводження з побутовими відходами.
Найбільші зрушення у сфері поводження з відходами будуть спостерігатися при застосуванні роздільного збирання побутових відходів та вилученні корисних компонентів із складу побутових відходів, що мають ресурсну цінність та встановленні спеціальних контейнерів для скла, пластикових пляшок і змішаних відходів.
Централізоване вивезення твердих побутових відходів з територій населених пунктів забезпечить підтримання чистоти, покращення санітарного стану та благоустрою територіальної громади в цілому.
Організація робіт щодо залучення мешканців приватних домоволодінь до роздільного збору твердих побутових відходів призведе до зменшення кількості несанкціонованих сміттєзвалищ на берегах водойм, у зелених зонах, узбіччях доріг, кладовищах та позитивно позначиться на екологічній ситуації району. Крім того, залучення підприємств, установ, організацій до процедури роздільного збирання твердих побутових відходів дозволить вилучити з відходів цінну вторинну сировину (папір, скло, пластик).
Впровадження роздільного збирання твердих побутових відходів, централізованого збирання та вивезення буде супроводжуватись проведенням постійної агітаційної роботи щодо безпечного в санітарно- епідемічному та екологічному відношеннях поводження з твердими побутовими відходами та необхідності свідомої активної участі усіх верств населення у впровадженні роздільного збирання та вилучення корисних компонентів з побутових відходів. Систематичне проведення роз'яснювальної роботи з жителями сіл, що увійшли до складу Пришибської ТГ, проведення виховних годин в дошкільних навчальних закладах, уроків в загальноосвітніх навчальних закладах на тему цивілізованого поводження з відходами забезпечить громадянську обізнаність, призведе до зміни розуміння та поведінки людей, що зменшить кількість створюваних відходів та сприятиме покращенню процедури поводження з твердими побутовими відходами.
Враховуючи європейський досвід у вирішенні питань поводження з твердими побутовими відходами, а також діючу законодавчу базу, принцип поводження з ТПВ полягає у максимальному поверненні до виробничого циклу вторинної сировини і тільки, в разі неможливості їх повторного застосування, підлягають видаленню.
Начальник відділу економічного розвитку, Анжеліка МАРЧУК
Інвестицій, містобудування, архітектури,
Земельних відносин та комунальної
Вланості ВК Пришибської сільської ради