ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 6

ПРОЄКТ

ПРИШИБСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА

(тридцять четверта сесія восьмого скликання)

Р І Ш Е Н Н Я

__ жовтня 2023 року с. Пришиб

Про затвердження Положення про порядок списання майна комунальної власності Пришибської сільської територіальної громади

Керуючись статтею 26, статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті  24 Господарського кодексу України, статей 169, 172, 327 Цивільного кодексу України, з урахуванням пункту 3 Розділу І Порядку складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.09.2016 року № 818, з метою посилення ефективності управління комунальним  майном Пришибської сільської територіальної громади та приведення операцій з цим майном у відповідність вимогам чинного законодавства, Пришибська сільська рада,

ВИРІШИЛА:

  1. Затвердити Положення про порядок списання майна комунальної власності Пришибської сільської територіальної громади, що додається.
  2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту.

Сільський голова Валентина ГОРОДЯНКО

Додаток 1

до рішення Пришибської сільської ради

VIII скликання __ жовтня 2023 року

(34 сесія)

Положення

про порядок списання майна комунальної власності Пришибської сільської територіальної громади

Це Положення про порядок списання майна комунальної власності Пришибської сільської територіальної громади  (далі – Положення) розроблено відповідно до ст.ст. 24, 75-78, Господарського кодексу України, ст.ст. 169, 172, 182, 327 Цивільного кодексу України, п. 30 ч. 1 ст. 26, ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», з урахуванням п. 3 Розділу І Порядку складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.09.2016 р. № 818, з метою підсилення ефективності управління майном Пришибської сільської територіальної громади та приведення операцій з цим майном у відповідність вимогам чинного законодавства, що визначає порядок списання майна комунальної власності Пришибської територіальної громади. 

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського голови, виконавчого комітету сільської ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. 

1. Загальні положення

1.1. Положення визначає механізм списання об'єктів комунальної власності Пришибської сільської територіальної громади, якими є об'єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції  в  необоротні   матеріальні   активи), матеріальні активи,  що  відповідно  до  законодавства визнаються основними  фондами  (засобами), іншими необоротними матеріальними активами (далі  -  майно).

1.2. У цьому Положенні суб'єктами господарювання є комунальні підприємства, установи  та  організації, структурні підрозділи, які утворені за рішенням або перебувають у віданні Пришибської сільської ради.

1.3. Дія цього Положення поширюється на майно, передане комунальним підприємствам, закріплене за підприємствами, установами та організаціями, структурними підрозділами, які утворені або перебувають у віданні Пришибської сільської ради.

1.4. Дія цього Положення не поширюється на майно, порядок списання якого визначається окремими законами (об'єкти житлового фонду,  військове майно,  державний матеріальний  резерв,  об'єкти цивільної оборони, цілісні майнові комплекси підприємств тощо).

1.5. Списанню згідно з цим Положенням підлягає майно, що не може бути в установленому порядку відчужене, безоплатно передане комунальним підприємствам, установам чи організаціям та щодо якого не можуть бути застосовані інші способи управління (або їх застосування може бути економічно недоцільне), у разі, коли таке майно: 

  1. морально  застаріле  чи  фізично  зношене, непридатне для подальшого  використання  суб’єктом  господарювання та відновлення якого   є  економічно недоцільним  (у  тому  числі  у  зв’язку  з будівництвом, реконструкцією та технічним переоснащенням);
  2. пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що відновлення його є економічно недоцільним);
  3. виявлене в результаті інвентаризації як нестача.

Майно,  виявлене  в  результаті інвентаризації як нестача, списується з   подальшим   його   відображенням   у бухгалтерському  обліку в порядку, встановленому Міністерством фінансів України. При цьому списання майна, виявленого в результаті інвентаризації як нестача, здійснюється після відшкодування його вартості, крім випадків, коли здійснити таке відшкодування неможливо.

Морально застаріле та фізично зношене майно, придатне для подальшого  використання,  може  передаватися до сфери управління уповноваженого виконавчого органу Пришибської сільської ради з подальшим його закріпленням як безпосередньо за таким виконавчим органом, так і за відповідними комунальними закладами,  установами  та  організаціями. 

2. Прийняття рішення про списання майна

2.1. Списання комунального майна здійснюється юридичною особою, на балансі якої перебуває таке майно, на підставі прийнятого Пришибською сільською радою рішення про надання згоди на його списання, крім випадків, передбачених п. 2.3. цього Положення.

2.2. Списання майна здійснюється за умови врахування особливостей правового режиму майна, наявності встановлених законодавчими актами обтяжень чи обмежень щодо розпорядження майном (крім випадків, коли встановлено заборону розпорядження майном).

2.3. Списання повністю амортизованих основних фондів (засобів), інших необоротних матеріальних активів сільської ради або суб'єкта господарювання (окрім об’єктів нерухомості, транспортних засобів):

- первісна (переоцінена) вартість яких становить до 5000 (п’ять тисяч) гривень, здійснюється за рішенням керівника такої юридичної особи відповідно до цього Положення (за винятком підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію) та не потребує погодження сільської ради;

- первісною (переоціненою) вартістю за одиницю (комплект) понад 5, 0 тис. гривень здійснюється за рішенням  сільської ради.

 Списання нерухомого майна та транспортних засобів здійснюється за рішенням Пришибської сільської ради.

2.4. З метою отримання згоди на списання комунального майна суб’єкт господарювання подає органу, уповноваженому на підготовку відповідного рішення, разом із зверненням про списання майна такі документи:

  1. звернення про необхідність списання майна;
  2. відомості  про  майно,  що  пропонується списати за даними бухгалтерського обліку (крім об'єктів незавершеного  будівництва); акт  інвентаризації  майна,  що  пропонується до списання; 
  3. акт  технічного  стану  майна,   затверджений   керівником суб'єкта  господарювання  (не  подається  у  разі  списання майна, виявленого в результаті інвентаризації як нестача);
  4. відомості  про  наявність  обтяжень  чи  обмежень стосовно розпорядження   майном,   що   пропонується   списати   (разом   з відповідними підтвердними документами); 
  5. відомості   про  земельну  ділянку,  на  якій  розташоване нерухоме майно,  із зазначенням напрямів  подальшого  використання земельних  ділянок,  які вивільняються,  а також копії відповідних підтвердних  документів,  зокрема   державного   акта   на   право постійного користування землею, кадастрового плану;  відомості  про об'єкти незавершеного будівництва,  а саме: дата  початку  і  припинення  будівництва, затверджена  загальна вартість, вартість робіт, виконаних станом на дату припинення будівництва (ким і  коли  затверджено завдання на проектування, загальна   кошторисна вартість проектно-вишукувальних робіт, кошторисна вартість проектно вишукувальних робіт,  виконаних до їх припинення, стадії виконання робіт).

У разі потреби орган управління, або інший виконавчий орган, що готує проект рішення, може запитувати від суб’єкта господарювання додаткові документи, необхідні для прийняття рішення сільської ради про списання майна (технічні паспорти, судові документи, витяги з реєстрів, висновки спеціалізованих організацій, договори тощо).

2.5. Проект рішення про надання чи відмову в наданні згоди на списання майна готується відділом бухгалтерського обліку та звітності виконавчого комітету Пришибської сільської ради (іншим уповноваженим органом), готується та передається на розгляд сільської ради протягом 30 днів з дати надходження документів. Проект рішення виноситься на розгляд найближчого пленарного засідання Пришибської сільської ради з урахуванням приписів ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

2.6. Рішення про відмову в наданні згоди на списання майна приймається у разі, коли: 

  1. майно не  відповідає  вимогам,  визначеним  у  пункті 1.5 цього Положення;  
  2. сільська рада визначила інші шляхи використання майна, що пропонується до списання; 
  3. суб'єкт господарювання подав передбачені цим Положенням документи з порушенням установлених вимог, а також коли в документах сільською радою виявлено суперечності; 
  4. відповідно до законодавства заборонено розпорядження майном.

2.7. Для підготовки пропозицій щодо списання майна орган управління (а у разі його відсутності – виконавчий комітет) може утворити комісію з питань списання майна. Чисельність, персональний склад,  регламент  роботи і завдання комісії затверджуються рішенням органу (розпорядчим актом особи), який її утворив. У разі потреби комісія з питань списання майна може провести додатковий огляд майна, що пропонується до списння.

3. Утворення суб’єктом господарювання комісії зі списання майна, її завдання та повноваження

3.1. Для визначення непридатності майна і встановлення неможливості або неефективності проведення його відновлювального ремонту, а також для оформлення необхідної документації на списання майна наказом керівника суб’єкта господарювання утворюється комісія у складі:

  • керівника або його заступника (голова комісії);
  • головного бухгалтера або його заступника (в установі де штатним розписом посада головного бухгалтера не передбачена, особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку);
  • осіб, на яких покладено відповідальність за збереження майна;
  • працівників інженерних, технічних, технологічних, будівельних та інших служб суб’єкта господарювання.

При списанні об’єктів незавершеного будівництва - особи, що здійснюють технічний нагляд.

До складу комісії можуть входити інші посадові особи, депутати Пришибської сільської ради.

Для встановлення факту непридатності використання майна, що перебуває під наглядом відповідної державної інспекції (автомобілів, нагрівальних котлів, підйомників, механізмів тощо) суб’єкт господарювання залучає для участі в роботі комісії представника відповідної інспекції, який підписує акт про списання або передає комісії свій письмовий висновок, який додається до акта.

3.7.Комісія:

  1. проводить в установленому законодавством порядку інвентаризацію майна, що пропонується до списання, та за її результатами складає відповідний акт;
  2. проводить огляд майна з використанням необхідної технічної документації (технічних паспортів, поетапних планів, відомостей про дефекти тощо), а також даних бухгалтерського обліку;
  3. встановлює конкретні причини списання майна (моральна застарілість чи фізична зношеність, непридатність для подальшого використання суб'єктом господарювання, зокрема у зв'язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією і технічним переоснащенням, або пошкодження внаслідок аварії чи стихійного лиха та неможливість відновлення, або виявлення його в результаті інвентаризації як нестачі);
  4. визначає можливості використання окремих вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів об'єкта, що підлягає списанню;
  5. здійснює контроль за вилученням з майна, що підлягає списанню, придатних вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, а також вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, визначає їх кількість, вагу та контролює здачу на склад і оприбуткування на відповідних балансових рахунках;
  6. складає відповідно до законодавства акти на списання майна за встановленою типовою формою.

3.8. За результатами роботи складається протокол засідання Комісії, до якого додаються:

  1. Акт інвентаризації майна, що пропонується до списання;
  2. Акт технічного стану майна, що пропонується до списання. В акті технічного стану майна зазначаються рік  виготовлення (будівництва)   майна,   дата   введення   в  експлуатацію,  обсяг проведеної роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання  і  реконструкції,  стан  основних частин,  деталей і вузлів, конструктивних елементів.
  3. Акти списання майна. В акті списання майна детально зазначаються  причини  його списання та робиться висновок про економічну  (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення майна. У разі  списання  майна,  пошкодженого  внаслідок  аварії  чи стихійного лиха, до акта на його списання додається належним чином завірена копія акта про аварію,  в якій зазначаються  причини,  що призвели до неї.
  4. Інші документи (копія акта про аварію,  висновки відповідних інспекцій, державних органів тощо (за наявності).

3.9.У протоколі засідання комісії зазначаються пропозиції щодо шляхів використання майна, списання якого за висновками комісії є недоцільним, заходи з відшкодування вартості майна, в результаті інвентаризації якого виявлена нестача, чи розукомплектованого.

3.10. Протокол засідання комісії підписується всіма членами комісії. У разі незгоди з рішенням комісії її члени мають право викласти у письмовій формі свою окрему думку, що додається до протоколу засідання.

3.11.Протокол засідання комісії, акт інвентаризації, акти на списання майна та технічного стану затверджуються керівником суб’єкта господарювання.

3.12.Керівник суб’єкта господарювання та члени Комісії несуть персональну солідарну відповідальність за подання достовірних відомостей та документів, передбачених цим Положенням.

4. Механізм списання майна

4.1. Розбирання та демонтаж майна, що пропонується до списання, проводиться тільки після прийняття рішення про надання згоди на списання комунального майна відповідно до цього Положення (крім випадків пошкодження майна внаслідок аварії чи стихійного лиха).

4.2. Розбирання, демонтаж та списання майна, а також відображення на рахунках бухгалтерського обліку фактів проведення відповідних господарських операцій згідно з цим Положенням забезпечується безпосередньо суб’єктом господарювання, на балансі якого перебуває майно.

4.3. Усі вузли, деталі, матеріали та агрегати розібраного та демонтованого обладнання, придатні для ремонту іншого обладнання чи для подальшого використання, а також матеріали, отримані в результаті списання майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина (металобрухт тощо).

4.4. Оцінка придатних вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, отриманих в результаті списання майна, проводиться відповідно до законодавства з питань оцінки майна.

4.5. Вилучені після демонтажу та розбирання майна вузли, деталі, матеріали та агрегати, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, підлягають здачі суб’єктам господарювання, які провадять діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на підставі ліцензій, одержаних відповідно до вимог чинного законодавства України.

4.6. Забороняється знищувати, здавати в брухт з кольорових і чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення та одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей.

4.7. Кошти, що надійшли в результаті списання майна, спрямовуються відповідно до вимог чинного законодавства.

Кошти, що надійшли в результаті списання майна, що перебуває на балансі суб’єктів господарювання, і не увійшло до їх статутного капіталу, спрямовуються до місцевого  бюджету, за вирахуванням коштів, які  спрямовуються  на  компенсацію  витрат господарських організацій на списання такого майна (якщо інше не встановлено законодавством або    рішенням сільської ради).   Сума   витрат господарських   організацій   на   списання  майна,  яка  підлягає компенсації, визначається на підставі поданого відповідному органу управління кошторису щодо таких витрат з відповідними обґрунтуваннями, розрахунками та підтвердними документами за умови її  погодження  із  органом  управління.

Суб’єкт господарювання має право  на  викуп оборотних та необоротних активів, іншого майна, отриманих у результаті списання майна, що перебувало на її балансі (обліку), відповідно до статті 16 Закону України «Про приватизацію державного і комунального  майна».

4.8. Суб’єкти господарювання, на балансі яких перебувало майно, подають до виконкому у місячний строк після закінчення процедури розбирання, демонтажу та оприбуткування звіт про списання майна згідно додатку 3. У разі наявності зауважень до звіту орган управління (а у разі його відсутності – виконавчий комітет сільської ради) повертає цей звіт суб'єкту господарювання для врахування зауважень. Суб’єкт господарювання зобов’язаний повторно подати звіт з урахуванням зауважень органу управління (виконавчому органу) протягом 10 робочих днів з моменту отримання зауважень.

4.9. Процедура списання майна вважається закінченою з моменту затвердження органом управління (виконавчим комітетом сільської ради) звіту про списання майна.

4.10. Уповноважена на ведення бухгалтерського обліку у сільській раді особа (керівник підрозділу – якщо такий облік здійснюється відповідним підрозділом) забезпечує дотримання процедури списання майна з обліку відповідно до цього Положення.

4.11. Керівник суб’єкта господарювання організовує та забезпечує дотримання процедури списання майна з балансу суб’єкта господарювання відповідно до цього Положення.

4.12. Орган управління забезпечує у межах своїх повноважень та відповідно до законодавства здійснення контролю за дотриманням вимог цього Положення та цільовим використанням коштів.

Додаток 1 до Положення

ЗАТВЕРДЖЕНО

__________________________

(посада керівника)

__________________________

(суб'єкта господарювання)

__________________________

(підпис) (ініціали та прізвище)

_____ ______________20__

М.П.

ВІДОМІСТЬ

про майно комунальної власності, що пропонуються до списання

станом на ___ ______ 20__

№ п/п Наймену-вання об’єкту Рік випуску, дата введе-
ння в експ-луа-
тацію
Номер об’єкта Інформ-ація про проведе-ння мо-дернізації, модифіка-ції, добу-дови, ре-конструк-ції Вартість здійсне-них ка-піталь-них інвес-тицій
(грн.)
Первісна (переоці-нена) вартість
(грн.)
Сума на-рахова-
ного зносу
(грн.)
Балансо-ва (за-лишко-ва) вар-тість
(грн.)
Ліквіда-ційна вартість
(грн.)
інвентарний
(номенклатурний)
заводський паспортний

Усього

Дані про дорогоцінні метали ___________________________________________

(подаються у разі їх наявності за кожним об'єктом)

Головний бухгалтер_____________ ______________________

(підпис) (ініціали та прізвище)

Додаток 2 до Положення

ЗАТВЕРДЖЕНО

__________________________

(посада керівника)

__________________________

(суб'єкта господарювання)

__________________________

(підпис) (ініціали та прізвище)

_____ ______________ 20__

М.П.

АКТ

інвентаризації майна комунальної власності,

що пропонуються до списання

____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

(найменування суб'єкта господарювання та його місцезнаходження (цеху, дільниці тощо), де проводилась інвентаризація)

На підставі розпорядження від __ _______ 20__ р. № ____

комісією у складі ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

(посада, прізвище та ініціали членів комісії)

проведено інвентаризацію майна комунальної власності, що пропонуються до списання і відображаються на субрахунку № _______________________

станом на ___ ___________ 20__ р.

Інвентаризацію розпочато ___ ___________ 20__ р.

Інвентаризацію закінчено ___ ___________ 20__ р.

Під час проведення інвентаризації встановлено таке:

№ п/п Найменування об’єкту Рік випуску, дата вве-дення в експ-луатацію Номер об’єкта Станом на __.__.20__ Примітка
інвентар-ний (номен-клатурний) заводський паспорт-ний фактич-но вияв-лено за дани-ми бух-обліку

Усього

Усього за актом: _____________________________________________________

(цифрами і словами)

1) загальна кількість об'єктів (фактично) _________________________________

(цифрами і словами)

2) на суму, гривень (фактично) _________________________________________

(цифрами і словами)

Голова комісії: ______________ ____________________ ___________________

(посада) (підпис)(ініціали та прізвище)

Члени комісії:______________ _____________________________________

______________ _________________ ____________________ _________________________ _____________________

Додаток 3 до Положення

ЗАТВЕРДЖЕНО

________________________________________________________________________________________

(найменування суб'єкта господарювання)(посада керівника

________________________________________________________________________________________

_________________________________________ суб'єкта господарювання)

(місцезнаходження суб'єкта господарювання) ______________________________________________

__________________________________________ (підпис)(ініціали та прізвище)

(ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ)____________ __________________________ 20___ р.

М.П.

ЗВІТ

про списання майна комунальної власності

№ п/п Наймену-вання об’єкта Рік випуску, дата введення в експлуа-тацію Інвентарний (номенкла-турний) номер Заводський номер Витрати на списання об’єкта
(грн.)
Оприбутковано в результаті списання Отримано коштів в результаті реалізації матеріа-лів, сиро-вини тощо
(грн.)
Напрями використання коштів Документи, що підтверджують отримання коштів
Придатних вузлів та агрегатів Матеріалів сировини Основних засобів Загальна вартість
(грн.)
кіль-кість вар-тість кіль-кість вар-тість кіль-кість вар-тість кіль-кість вар-тість

Усього

Голова комісії: __________________________________

(підпис) (ініціали та прізвище)

Члени комісії:__________________________________

__________________________________